Vraag en Antwoord Lidmaatschap

Q1: Hoe werkt de aanname?
A1: Momenteel krijgen wij meer aanmeldingen dan dat we aan leerlingen kunnen aannemen. Op dit moment is de verwachting dat het ongeveer één tot anderhalf jaar duurt voordat je kan starten. Aanmelden kan via info@kzc.nl. Na ongeveer een jaar zullen wij je vragen om een motivatiebrief. Deze wordt beoordeeld door de ledencommissie. Hierna volgt er een introductie waarin wij een rondleiding over het veld en een presentatie over het reilen en zeilen binnen de vereniging geven. De volgende stap is, vliegen! De aanname geschied op volgorde van aanmelding.
Voor de aanname van mensen met een solo-vliegstatus of een (zweef)vliegbrevet geldt een ander proces. Neem hiervoor contact op via info@kzc.nl.  

Q2: Is het mogelijk gedurende het jaar te beginnen?
A2: Dat is zeker mogelijk! Wij nemen gedurende het gehele jaar nieuwe leden aan. We proberen nieuwe leden in groepjes te laten starten om er zo voor te zorgen dat je je aan elkaar kan optrekken tijdens je opleiding.

Q3: Hoe ziet de opleiding eruit?
A3: De vliegopleiding bestaat uit twee delen, de Elementaire Vlieg Opleiding (EVO) en Voortgezette Vlieg Opleiding (VVO). Als je begint met vliegen start je met de EVO. Hierin leer je de basis van het zweefvliegen. Je doet deze oefeningen samen met een instructeur in een tweezitter, dit heet dubbele besturing onderricht (DBO). Tot je eerste solovlucht ben je bezig met deze oefeningen. Zodra je solo komt begin je met je VVO. Hierin doe je zowel solo als DBO oefeningen voor gevorderdere vliegers. Na het afronden van deze oefeningen en theorie-examens ben je helemaal klaar om op te gaan voor je praktijkexamen en zo je brevet te halen. Ter voorbereiding op je theorie examen kun je tijdens de winterstop theorielessen volgen. De theorie lessen worden kosteloos gegeven door één van onze instructeurs.

Q4: Is het mogelijk een afspraak te maken om langs te komen?
A4: Dat is zeker mogelijk maar je kunt ook langskomen wanneer je wilt, onze leden zijn enthousiast om te vertellen over onze bezigheden. Indien je een van de leden in de aanname commissie wilt spreken is het raadzaam dit aan te vragen via info@kzc.nl. Wij zullen kijken of een van onze leden aanwezig kan zijn.

Q5: Wat zijn de kosten?
A5: De contributie voor 2024 is €930,- per jaar. Daarnaast is het verplicht je te verzekeren door lid te worden van de Koninklijk Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). De kosten hiervoor zijn zo’n €184,- voor een volwassene. Voor minderjarigen is de contributie van de KNVvL momenteel €112,25. Daarnaast is er een sportmedische keuring nodig. De kosten variëren per aanbieder. Maar kosten meestal tussen de €150,- en €200,- voor een initiële keuring. Deze keuring is tot 40 jaar voor 5 jaar geldig.

Q6: Wat kan je verwachten als nieuw lid?
A6: Als nieuw lid kun je verwachten dat je ontvangen wordt op een vliegclub met veel gezelligheid. Bijna iedere vliegdag is er een instructeur aanwezig zodat er lesvluchten gemaakt kunnen worden. Je krijgt van ons een logboek en het elementaire vliegopleiding-theorie boek. Daarnaast maken alle leden een verplicht aantal werkuren. Hiermee voorkomen we dat we werkzaamheden moeten uitbesteden en houden we kosten relatief laag. De hoeveelheid hiervan wordt berekend aan de hand van het aantal gemaakte vlieguren en het aantal starts wat je gedurende het seizoen gemaakt hebt.

Q7:Wat zijn de toelatingseisen voor de vliegopleiding/zweefvliegclub?
A7: De enige eisen die gesteld worden zijn een maximale lengte van 1.90 en een maximum gewicht van 95 kg inclusief kleren in verband met de limieten van onze tweezitter. Ben je boven de 1.90 dan laten we je eerst passen in de tweezitter om te kijken of je veilig past. Hiermee voorkomen we latere teleurstellingen.

Q8: Op welk termijn zou er een eventuele kennismakingsvlucht kunnen worden geboekt?
A8: Dit varieert gedurende het gehele jaar. Meer informatie vind je onder het tabblad ‘Meevliegen’.

Q9: Hoelang zijn leerlingen gemiddeld bezig met het behalen van het vliegbrevet?
A9: Gemiddeld doen leerlingen zo’n 2,5 a 3 jaar over hun opleiding tot brevethouder. Echter is de precieze opleidingstijd bij iedere leerling afhankelijk van een aantal factoren. Factoren die hierin meespelen zijn bijvoorbeeld leeftijd en inzet. Een leerling die vaak aanwezig is in het startbedrijf doet gemiddeld minder lang over het behalen van zijn/haar vliegbrevet dan een leerling die zich af en toe laat zien.

Q10: Ik weet nog niet of zweefvliegen iets voor mij is, kan ik het een keer proberen?
A10: Dat is zeker mogelijk! Wij raden aan een kennismakingsvlucht te boeken via onze website. Je vliegt mee met een ervaren zweefvlieger die jou van alles kan vertellen over hoe het zweefvliegen in elkaar steekt.

Q11: Hoe ziet een vliegdag eruit?
A11: De vliegdag begint met het uitpakken van de zweefvliegtuigen gevolgd door een briefing van de dienstdoende instructeur. Deze briefing vind plaats om 9:00. Na de briefing wordt al het materieel naar het startveld gebracht, de zogenoemde strip, en kan het vliegen beginnen. Gedurende de vliegdag help je elkaar met het vliegen door het uitvoeren van de nodige taken in het startbedrijf en vlieg je uiteraard ook zelf. Zonder elkaars hulp kunnen we immers niet vliegen. ’s Avonds wassen we de vliegtuigen en pakken we het materieel in. Vaak wordt er gezamenlijk gegeten en zeker niet onbelangrijk is een drankje aan onze gezellige bar.

Q12: Wanneer wordt er gevlogen?
A12: Wij vliegen van maart tot en met november op elke zaterdag en zondag. Daarnaast vliegen wij gedurende deze periode op alle feestdagen, en wordt er vaak gevlogen op woensdagmiddag. Op woensdagavond organiseren wij kennismakingsvluchten. Een vliegdag kan worden afgelast als het weer het vliegen niet toelaat.

Q13: Vliegen jullie alleen op het Langeveld of ook op andere plaatsen?
A13: Wij hebben ons eigen vliegveld genaamd het Langeveld. Voor brevet houders maar ook gedurende onze vliegkampen vliegen wij ook op andere velden. Zo kunnen onze leden startten op Terlet, nabij Arnhem. Elk jaar organiseren wij tijdens het voorjaar een kamp op Terlet, en tijdens de zomer een kamp in het buitenland. De locatie hiervan is elk jaar anders.