Uit de Fokker personeelskrant van 1958.
Het personeel van een vliegtuigenfabriek is gewoonlijk niet samengesteld uit louter lieden die het liefste elk vrij uur in de lucht zouden doorbrengen, hoogte winnend in thermiek met een zweefvliegtuig. Dat is ook bepaald geen eis om goede verkeersvliegtuigen en straaljagers te bouwen. Toch zal elke directie graag zien dat haar vliegtuigbouwers actief de luchtsporten beoefenen, al was het alleen maar omdat het zelf hanteren van de stuurknuppel een uitstekend inzicht in de practische kanten van de vliegerij verschaft. De meeste vliegtuigfabrieken in Engeland en Frankrijk mogen zich verheugen over een personeelsvliegclub. Hoewel er jaren geleden pogingen zijn gedaan om een Fokker vliegclub op te richten is daar door gebrek aan belangstelling toch nooit iets van gekomen. Toch is in oktober 1945 de KZC opgericht door een groepje tekenaars van de Fokker fabriek in Amsterdam, die voor het merendeel in Haarlem woonden. De directie van Fokker gaf in 1946 toestemming om in de fabriek , weliswaar in de vrije tijd, de eerste twee zweefvliegtuigen helemaal zelf te bouwen, een ESG en een Grunau Baby. In 1947 waren beide vliegtuigen gereed.
1945
Oprichting Kennemer Zweefvliegclub door personeelsleden van Fokker
1947
Eerste twee zweefvliegtuigen in eigen bouw zijn klaar, de ESG PH-186 en de PH-187 Grunau Baby
1953
Na jaren als gast gevlogen op de vliegvelden Teuge, Valkenburg en Castricum is er een veld beschikbaar in de duinen bij Het Langeveld. Eindelijk niet meer dagelijks Grunau Baby's monteren en demonteren!
1957
Op 7 juni 1957 wordt de Kennemer Zweefvlieg Club officieel erkend als vereniging en worden de statuten goedgekeurd.
1958
Het eerste eigen gebouw op het vliegveld wordt in gebruik genomen. Met de eigen leden is de hangaar van 10x20 meter gebouwd.
1960
De WIZ-lier is ontwikkeld en gebouwd door de leden van de KZC en wordt in gebruik genomen.